Z dnia na dzień w naszym kraju (ale i na świecie) sprzedaż internetowa rozrasta się w błyskawicznym tempie. Nic w tym dziwnego – to spora oszczędność czasu dla zakupowicza! Otwiera przeglądarkę, wybiera ulubione produkty, a już nawet następnego dnia otrzymuje je pod wybranym adresem. Tylko pytanie – lepiej sprzedawać produkty na marketplace czy założyć własny sklep internetowy? Który szybciej i skuteczniej trafi do docelowej grupy odbiorców?
Wkroczyć do świata e-commerce nie jest trudno, ale odpowiednio pokierować swoim biznesem, aby przynosił oczekiwane zyski – już tak. Jednak z małą pomocą specjalistów rozwój Twojej firmy wcale nie musi być trudny 😉 Poznaj nasze wskazówki.
Marketplace czy własny sklep internetowy? Rozwiewamy wątpliwości
Zacznijmy od początku, czyli czym jest marketplace? Najprościej mówiąc to platforma sprzedażowa online, gdzie znajdziemy nie jednego, a wielu sprzedawców oferujących produkty z różnych kategorii. Polskim gigantem o tego typu działalności jest Allegro, natomiast na świecie króluje eBay, a tuż za nim popularność z dnia na dzień zyskuje Amazon. Swoje produkty możemy sprzedawać także na Shopee, w Empiku i wielu innych miejscach, które rozrastają się z każdym dniem.
Zainteresowanie tego typu platformami jest ogromne i to nie tylko ze strony sprzedawców, ale i zakupowiczów! Czy to oznacza, że lepiej rozpocząć sprzedaż na jednym lub kilku marketplace’ach, niż założyć własny sklep internetowy? Czy nie lepiej sprzedawać na własnej domenie, gdzie nie ma konkurencyjnych ofert?
Gotowe miejsce do sprzedaży produktów, czyli marketplace
Konkurencyjne oferty będą zawsze, jednak nie na konkretnej domenie (jak w przypadku marketplace), a w wynikach wyszukiwania Google, gdzie należy zadbać o pierwsze pozycje, aby dotrzeć do potencjalnych klientów. Pamiętajmy, konkurencja nie śpi, a Ty powinieneś być o krok przed nią 😉 Zaletą marketplace jest możliwość wystawienia swoich ofert sprzedażowych praktycznie z dnia na dzień. Wystarczy założyć konto, przejść weryfikację podając wszystkie niezbędne informacje i przystąpić do dodawania produktów. Od tego, czy będą się sprzedawać zależy ilość informacji, zdjęcia, rodzaj produktu, cena, odpowiednia kategoria i wiele innych czynników, które są równie ważne w sklepie www.
Natomiast nowa platforma sprzedażowa wymaga zbudowania sklepu od podstaw, w tym m.in:
● wyboru domeny i hostingu,
● zaplanowania struktury,
● pozycjonowania pod względem SEO,
● zadbania o intuicyjność i przejrzystość.
Budowa własnego sklepu internetowego wymaga czasu, odpowiednio zaplanowanych działań popartych analizą konkurencji i badaniem rynku.
Własny sklep w Internecie, a marketplace -pozycjonowanie
Pozycjonowanie nowo postawionego sklepu internetowego to proces, w którym na efekty trzeba poczekać. Nie tylko ze względu na wcześniejszą analizę konkurencji, dobór odpowiednich słów kluczowych, wdrożenie wszystkich działań w witrynie, ale i ze względu na czas indeksacji przez roboty Google. Natomiast marketplace taki jak Allegro, Amazon, eBay, Shopee czy Empik ze względu na swoją skalę i
wypracowane dotąd działania mogą sprawić, że Twój produkt pojawi się w pierwszych pozycjach Google. Brzmi dobrze, prawda?
Sprzedaż na marketplace czy w sklepie www – co się opłaca?
Kwestie finansowe to spora zależność, na którą składają się liczne czynniki. Natomiast warto przedstawić różnice kosztów sprzedaży na marketplace czy w sklepie internetowym, które widać tzw. gołym okiem. W przypadku większości marketplace’ów samo utworzenie konta czy wystawianie produktów jest darmowe. Natomiast dodatkowe koszta naliczane są w formie prowizji podczas sprzedaży, co z pewnością warto wziąć pod uwagę ustalając ceny. Nie należy tutaj także pomijać konkurencji, bo to właśnie tam trafi potencjalny klient, jeśli cena
dokładnie tego samego produktu u konkurencji będzie niższa. Inne koszty, jakie warto wziąć pod uwagę sprzedając na marketplace to np. dodatkowe wyróżnienia ofert czy reklamy sponsorowane. Jednak przy podjęciu odpowiednich działań i prawidłowym zagospodarowaniu budżetu możemy spodziewać się szybkiego zwrotu pieniędzy.
Nowa platforma sprzedażowa
Podczas tworzenia własnej platformy sprzedażowej od podstaw w grę wchodzą m.in. opłaty za serwer i domenę, różnego rodzaju wtyczki, szablony oraz za agencję zewnętrzną, która stworzy platformę sprzedażową. Dodatkowo na pierwsze transakcje trzeba będzie zaczekać, w przeciwieństwie do marketplace. Jeśli nie posiadasz jeszcze własnego sklepu internetowego lepiej rozpocząć sprzedaż na marketplace, a w między czasie (jeśli Ci na tym zależy) możesz stopniowo tworzyć własną platformę sprzedażową. Z pomocą doświadczonych specjalistów koszty sprzedaży na Allegro czy Amazonie nie będą wysokie, natomiast zysk może być całkiem satysfakcjonujący. Potrzebujesz pomocy w sprzedaży swoich produktów na marketplace? Napisz do nas, a my Ci pomożemy!
Budowanie świadomości marki
Zastanawiając się, jakie kanały sprzedaży wybrać, powinieneś odpowiedzieć sobie na pytanie, czy zależy Ci na budowaniu rozpoznawalności marki. W przypadku, gdy zależy Ci głównie na sprzedaży produktów i zysku – marketplace’y będą idealnym miejscem do realizacji określonych założeń, dlaczego? Większość osób szukając produktów w Internecie wybierze Allegro czy inny marketplace niż sklep internetowy, którego do tej pory nie kojarzyli. Zachęcają do tego renoma, opinie, gwiazdki, Super Sprzedawca czy darmowa dostawa ze SMARTem Allegro.
Z pewnością sprzedaż na różnych kanałach marketplace będzie przynosiła szybsze efekty, szczególnie przy nawet niewielkiej pomocy doświadczonych specjalistów. Natomiast własna platforma sprzedażowa to także dobre rozwiązanie, szczególnie gdy zależy Ci na budowaniu brandingu, jednak wymaga ona znacznie więcej czasu i poświęceń. Warto więc rozpocząć od sprzedaży Allegro, Amazon, eBay, a w międzyczasie budować swój sklep www.