Poradnik. Zbuduj markę na zagranicznych marketplace’ach!
Internetowe platformy handlowe, zwane marketplace z roku na rok umacniają swoją pozycję na rynku. Dziś nie wyobrażamy sobie bez nich handlu. To najpopularniejszy rodzaj sklepów internetowych. Na ich korzyść przemawia łatwość prowadzenia i możliwość oferowania wielu różnych produktów w jednym miejscu. Dodatkowo e-commerce typu marketplace nie wymaga zbyt dużych inwestycji. Chcesz zbudować markę na zagranicznych marketplace’ach? Dowiedz się, jak!
Platformy marketplace – co to takiego?
Na początek kilka słów dla osób nie do końca wtajemniczonych w arkana terminologii sprzedażowej. Co to takiego platformy marketplace? To po prostu nowy sposób na e-biznes, czyli innowacyjne podejście do e-handlu, przypominające internetowy targ lub bazar. Marketplace jest internetowym sklepem, w którym swoją ofertę przedstawia wielu sprzedawców. Jest jak wielka galeria handlowa, gdzie gromadzą się różne marki, firmy, usługi. Mamy tam do wyboru dużą ilość produktów, pochodzących od zróżnicowanych dostawców, a platforma tworzy obszerną ofertę cenową, różnicuje dostępność towarów oraz pozwala ustalać czas dostawy. Same zakupy w sklepie marketplace przebiegają sprawnie i szybko.
Marketplace sprzedaż – dlaczego warto?
Marketplace to specyficzny układ między platformą a sprzedawcami – właśnie ta grupa jest treścią wszystkich internetowych serwisów handlowych, dlatego oferują one wiele udogodnień, aby przyciągnąć handlowców i zachęcić ich do sprzedaży za pośrednictwem ich platformy: pomagają w organizacji sprzedaży i logistyki. Marketplace z prawdziwego zdarzenia to gotowa, pełna infrastruktura, przemyślana pod kątem procesu sprzedaży i integracją systemów płatności. Kolejną zaletą internetowych serwisów sprzedażowych jest duży ruch i ogromna baza klientów, którzy wracają na stronę. Warto wiedzieć, że np. Amazon, eBay i Etsy posiadają w sumie około 500 milionów aktywnych użytkowników na całym świecie.
Aby wypromować swoje produkty, warto zadbać o dobrze pozycjonujące opisy i perfekcyjną obsługę klienta, która będzie skutkować pozytywnymi opiniami – warto zrobić to od razu profesjonalnie, czyli z pomocą firmy specjalizującej się w tworzeniu konta i zarządzaniu handlem na marketplace’ach. Jeśli zdecydujesz sie na taki krok, możesz liczyć na szereg innowacyjnych systemów lojalnościowych i promocji o globalnym zasięgu!
Ponadto marketplace’y monopolizują nie tylko relacje z klientami, ale też wchodzą na rynek usług logistycznych, przejmując od sprzedawców liczne obowiązki. To wygodne rozwiązanie – np. nie trzeba wynajmować magazynu czy negocjować stawek z firmami wysyłkowymi, co w przypadku zagranicznej sprzedaży może być dosyć kłopotliwe
Jak sprzedawać na marketplace?
Aby sprzedawać na marketplace, trzeba przede wszystkim założyć konto na platformie. Podajemy na niej wszystkie niezbędne dane, w tym numer karty i informacje o firmie. Opisujemy i wstawiamy własne produkty, analizując przy tym rynek i konkurencję. Na poszczególnych platformach handlowych możemy też wybrać rodzaj współpracy, charakter dostawy oraz określić, czy sami magazynujemy własne produkty, czy zdajemy się na marketplace. Warto pamiętać, że współpraca z takimi platformami łączy się z określonymi opłatami. W marketplace masz w jednym miejscu dostęp do danych klientów, raportów sprzedaży i zamówień.
Marketplace kupno sprzedaż – jak to robić z sukcesem?
Chcesz, żeby kupno i sprzedaż Twoich produktów przebiegała sprawnie tak, byś mógł osiągnąć sukces w sprzedaży internetowej? Zadbaj o sprawny kontakt z klientem, ponieważ często główną rolę odgrywają publikowane opinie użytkowników – mają one wpływ na decyzje zakupowe innych. Dzięki wysokim ocenom zbudujesz wiarygodność i renomę. Kolejnym krokiem do sukcesywnej sprzedaży jest to, by Wyróżnij się ze swoją ofertą i dobrze ją wyeksponuj. Dlatego warto poświęcić trochę czasu, by przygotować dobrze pozycjonujące opisy i atrakcyjne, przyciągające uwagę zdjęcia. Możesz też wykorzystać dostępne opcje reklamowe, aby pokazać swe produkty na stronie głównej i stronie kategorii dzięki temu będą one szybciej pojawić się w wynikach wyszukiwania.
Jak sprzedawać na marketplace jako firma?
Oczywiście marketplace istnieje przede wszystkim dla firm – zarówno dużych i prężnych, jak i tych małych przedsiębiorstw oraz jednoosobowych działalności. Niezależnie od tego, czy jesteś domowym wytwórcą, pałającym się rękodziełem lub maleńką manufakturą, czy dużą firmą, sprzedaż na marketplace może pomnożyć Twój zysk i sprawić, że zyskasz setki nowych klientów w szybkim czasie. Istnieje mnóstwo internetowych platform handlowych, które będą doskonałym wsparciem w sprzedaży. Marketplace dla firm to nie tylko ten znany nam z Facebooka. Ogłoszenia na marketplace dotyczą też takich portali jak Allegro, Amazon, eBay.
Sprzedaż na Facebooku marketplace – czy warto?
Wciąż jednym z najbardziej oczywistych marketplace’ów jest jednak dla wszystkich Facebook marketplace. Czy warto sie w niego zgłębiać? Z pewnością wiele osób przyciąga w nim brak opłat za zamieszczanie ogłoszeń, alerty w czasie rzeczywistym o nowych ofertach, łatwe sprzedawanie i wystawianie przedmiotu oraz możliwość tworzenia lokalnego sklepu, oraz całej bazy kupujących, a także rozmowy z kupującymi, dziei którym można budować relacje i swoją markę.
Pamiętajmy jednak, że marketplace Facebook ma swoje wady: kupujący może wycofać oferty, nie ma takich samych zabezpieczeń jak eBay czy Allegro, sprzedaż bywa czasochłonna, a ponadto istnieje tu konieczność samodzielnego magazynowania towarów do momentu sprzedaży. Dlatego coraz więcej osób wybiera inne, prężne platformy handlowe, takie jak Amazon, eBay czy Allegro.